Svake godine milijuni ljudi diljem svijeta 1. siječnja donose novogodišnje odluke. Prema statistikama, najveći postotak odluka se odnosi na zdravlje, potom novac. Nakon 6 mjeseci od donošenja odluke, oko 45% ljudi i dalje ustraje u njenom provođenju.
Iskreno se nadam da ste i vi donijeli neke novogodišnje odluke, da ste u ovoj manjini koja ih i dalje provodi, da ste zadovoljni njihovim ostvarivanjem.
No, postoji jedna posebna skupina svjetske populacije koja početkom svakog rujna donosi svoje „novogodišnje odluke“, a to su učitelji!
Za sve nas profesore glazbe, evo nekoliko ideja za donošenje novo(školsko)godišnjih odluka. Napišite u komentar što mislite o njima, dopišite neku novu i puno sreće u ostvarenju!!
1. Organizirati note
Svi imamo ormare i ladice u kojima hrpe nota koje koristimo svakodnevno s vremenom izgube svoj red pa se nerijetko dogodi da baš kad nam najviše trebaju, baš te note ne možemo naći. Da, potrebno je odvojiti neko vrijeme da se ovaj posao u miru obavi, ali spašava živce i štedi vrijeme tijekom cijele školske godine!
2. Više komorne glazbe
Svi se slažemo koliko je komorna glazba važna za razvoj svakog učenika, ne samo u sviračkom smislu, nego I u razvoju djetetove ličnosti. Satnice su nam često pune, učionice zauzete, životni tempo ispunjava svaku minutu, no ovaj važan odgojno-obrazovni segment ne treba zauzimati puno vremena. Dovoljno je za početak krenuti s dvoje učenika kojima najviše treba “glazbenog druženja”, u učionici ili, još važnije, na pozornici. Nakon toga, teško je stati…
3. Nabaviti note…
Prošla su vremena kada note nekih skladbi nisu postojale pa su se pisale rukom, kada su postojali rijetki primjerci koji su se fotokopirali do stanja raspadanja, kada se trebalo potegnuti na drugi kraj svijeta za primjerak, kada su koštale kao suho zlato itd. Danas je teško naći note neke kompozicije ili metode koje nisu dostupne bilo gdje u svijetu. Cijene su postale relativno pristupačne, a velika prednost su školske knjižnice koje sve ažurnije prate potrebe svojih nastavnika i učenika. Vrijeme je da fotokopirni stroj odmori…
4. Više slušati glazbu
Inspiracija, kvaliteta života, ideje za nastavu… Širok je dijapazon područja koja profitiraju slušanjem glazbe. Dostupnost glazbenih sadržaja, kao i uređaja koji nam ih mogu omogućiti bilo kad i bilo gdje je tolika da jednostavno nema opravdanja za zanemarivanje ove divne aktivnosti!
5. Ići na koncerte
Da, korona je učinila svoje… Nadamo se i vjerujemo da se više takvo što neće ponoviti. Nema te snimke koja može nadomjestiti doživljaj uživo, a da ne spominjemo i društveni aspect. Idemo na koncerte!!!
6. Čitati
Stručna literatura, baš kao i note i glazbeni zapisi postala je izuzetno dostupna. Ponoviti stvari koje već znamo ili naučiti nešto novo, nezaobilazan je dio cjeloživotnog učenja i usavršavanja, a inspiracija koja vrlo brzo urodi plodom je neizbježna! novogodišnje odluke
7. Online seminari
Jedna od pozitivnih stvari koja se pojavila tijekom pandemijskoga razdoblja su svakako online usavršavanja. Dostupna su nam u komociji našega vlastitoga doma, vrlo često i u vrijeme koje nam najviše odgovara, a najveća blagodat je ta što su dostupna i ona najuglednijih pedagoga ili institucija koje vjerojatno uživo ne bismo nikada imali prilike pohađati.
8. Online alati
Postoje brojne aplikacije za štimanje, vježbanje točnoga teksta i intonacije, praćenje napretka, mnogi blogovi sa praktičnim savjetima… Istražimo i primjenimo najzanimljivije!
9. Administracija
Ah… Nužno zlo, kako bi se kolokvijalno reklo. No, ne zaboravimo kako je to dio našega posla, naveden u opisu zanimanja, pravno gledajući važan segment, a neke njegove dijelove čak možemo i u svakodnevnoj nastavi iskoristiti kao korisne alate. Odvojimo vrijeme svaki dan/tjedan da popunimo sve potrebne “kućice” i mirno spavajmo. novogodišnje odluke
10. Projekt
Od uvođenja novoga pravilnika o unapređivanju kojem je pristupio popriličan broj uspješnih i ambicioznih kolega, projekt je dobio novo značenje. Da, ako se provede točno po proceduri, onda donosi bodove za napredovanje, no njegova svrha je, naravno puno dublja i ima puno širi utjecaj koji vrlo često i traje dulje od napredovanja. Proces kojim učenici i profesori napreduju i u pedagoškom, profesionalnom, ali i osobnom smislu, uspomene koje ostaju zapravo su nemjerljivi i neprocjenjivi.
11. Onaj učenik…
Svi imamo barem jednoga učenika koji nam iz ovog ili onog razloga zadaje glavobolje. Potražiti savjet od stručne službe škole (pedagog, psiholog), potražiti literaturu s tematikom koja nas muči ili samo posvetiti više pažnje na satu, moglo bi ove godine učiniti čuda!
12. Konzultirati se
Učimo se do kraja života. Postoje iskusniji i pametniji ljudi od nas. Pročitati od početka i primijeniti.
13. Seminari
Seminari za pedagoge vrlo su konkretni događaji na kojima se događa rapidno usavršavanje određenih pedagoških znanja i/ili vještina. No, i seminari za učenike kojima nazočimo neupitno donose brojne benefite, kako za konkretnoga učenika s kojim smo na seminaru, tako i za naš ukupni pedagoški rad.
14. Suradnja s roditeljima/skrbnicima
Pandemijske okolnosti ukinule su veliki dio izravne komunikacije uživo s roditeljima/skrbnicima i udaljile nas. S druge strane, online alati olakšali su i ubrzali prenošenje informacija. No, želimo li da nam učenik dobro napreduje, to ne može bez sudjelovanja roditelja/skrbnika u dnevnim/tjednim aktivnostima učenika, praćenju napretka. Vratimo roditelje u školu!
15. Produkcije
Nema dobroga nastupa bez vježbanja nastupa. Jednostavno. Stavimo u kalendar termine redovnih produkcija!
16. Podići razinu energije na satu
Vrijeme čini svoje, životne okolnosti čine svoje, velika većina profesora ne ostaje imuna na pad energije na nastavi. Naravno, iskustvo i znanje nadomještaju gubljenje početnog, maldenačkog zanosa koji krasi mladoga profesora, ali ponekad samo mala dodatna doza vitamin/šećera/kofeina/odluke može donijeti čaroliju u učionicu!
17. Urediti učionicu
Koliko god nam učionica bila nova/stara, lijepa/ružna, velika/mala, uvijek možemo dodati poneku sitnicu koja će nam uljepšavati radni dan, a naše učenike oraspoložiti i/ili motivirati kada dođu na sat. Dovoljne su sitnice – cvijet kojeg ćemo njegovati i s učenicima pratiti njegov razvoj, motivirajući plakati, zdjelica suhog voća/bombona, izložba dječjih radova…
18. Planer za učenike
Bez dobroga planiranja, rezultati često znaju izostati. Koje gradivo raditi s učenikom tijekom godine, kako ga rasporediti u kalendar događanja, kojim tempom obrađivati koje tehničke/muzičke elemente, najlakše je uz pomoć praktičnog planera koji nam može uvijek biti pri ruci.
19. Pomagala
Postoji veliko tržište raznih pomagala koja (navodno) olakšavaju i/ili ubrzavaju napredak učenika na instrument. Neka ne funkcioniraju, bude nam jasno na prvi pogled, no neka vrijedi isprobati. Patentirana su sve dostupnija i cjenovno prihvatljivija, ali i ona iz vlastite kuhinje ili garaža znaju, uz malo mašte, biti od velike pomoći!
20. Vježbice
Ne postoji učenik koji će od samoga početka izvrsno napredovati u svim tehničkim i muzičkim aspektima, a da mu se s vremenom neće bar nešto iskriviti/pokvariti. Postoji veliki broj “ljekovitih”, vremenski obično nezahtjevnih, ali vrlo učinkovitih vježbica koje vraćaju na pravi put. Isprobajmo neke nove!
21. Nove kompozicije
S vremenom se znamo uhvatiti kako smo upali u rutinu zadavanja uvijek istih kompozicija. Ponekad je to zbog vlastite sigurnosti jer dobro poznajemo neku kompoziciju, ponekad učenici utječu nan as svojim željama, no povemeno treba izaći iz rutine, okušati se u nečem novom, širiti vidike, istraživati, ostati svjež…
22. Metodički pristup
Zadnjih godina učenici mi rade __________… Nekoliko članova žirija mi je rekla da mi učenici ___________… Nikako ne znam kako postići _________… Najčeće nije dovoljno poučavati kako sun as naučili. Istražujmo nove metodičke pristupe i razvijajmo se kao pedagozi!
23. Suradnja s kolegama
Najgore što možemo napraviti svojim učenicima i sebi kao pedagozima je da se zatvorimo u vlastitu učionicu i ne izlazimo iz nje. Dvije glave su pametnije od jedne, a u društvu je uvijek zabavnije…
24. Vježbanje
Na žalost, većina pedagoga nedugo nakon diplome potupno prestaje vježbati. Za profesora u osnovnoj glazbenoj školi nije nužno svakodnevno višesatno vježbanje Paganinija i Brahmsa, ali održavanje forme koja omogućuje demonstriranje programa koji učenik uči, tehnički ispravno i tonski korektno je minimum koji smo dužni dati i sebi i učeniku.
25. Sviranje na satu
Pedagog mora imati instrument na satu. Točka.
26. Sviranje a djecom
Koji užitak svirati zajedno! Koji užitak je promatrati svoga profesora kako drži gudalo, radi crescendo, giba se, drži palac, upadamo zajedno… Joooš!!
Sretna nam nova školska godina!!