keeping students focused on violin
Jedan od najvećih izazova u podučavanju djece violini nije tehnička težina – već održavanje pažnje. U današnjem svijetu brzih sadržaja i kratkog fokusa, učitelji često imaju osjećaj da „gube“ učenika već nakon 10 minuta nastave.
No dobra vijest je: nije problem u djetetu, već u pristupu.
Jasnije strukturirani i fleksibilniji satovi često donose bolje rezultate – i manje stresa.
U ovom blogu donosimo praktične savjete kako razviti koncentraciju učenika, bez borbe i bez dosade.
Zašto pažnja opada?
Djeca (posebno mlađa) imaju prirodno kratak raspon pažnje. U glazbi se to dodatno pogoršava kada:
- zadatak postane pretežak ili prelagan
- učenik ne zna točno što se traži
- nema dovoljno raznolikosti ili kretanja
- motivacija dolazi samo izvana (npr. „jer mora“)
Dakle, naš cilj nije „natjerati“ dijete da se koncentrira – već stvoriti okruženje u kojem pažnja prirodno raste.
Mikro-strategije koje stvarno pomažu
Evo nekoliko učinkovitih tehnika koje možete uvesti odmah:
1. „Jedan cilj po satu“
Umjesto da pokušavate „stići sve“, odaberite jednu jasnu stvar: npr. držanje gudala, prijelazi preko žica ili stabilna ruka. Sve ostalo se može usput dotaknuti, ali jedan cilj = jasna pažnja.
2. Razdijelite zadatak na manje dijelove
Ako dijete treba vježbati skladbu – razdijelite je na nekoliko mikrocjelina. Neka dijete dobije „misiju“ za svaki dio: npr. „Možeš li ovu frazu odsvirati kao da pjevaš uspavanku?“
3. Umetnite „reset vježbe“
Svakih 5–7 minuta, ubacite nešto zabavno i kratko:
- Igra imitacije (učitelj svira – učenik ponavlja)
- Brza ritamska igra bez instrumenta
- Pauza za rastezanje ili disanje
4. Postavljajte pitanja, ne samo upute
Pitanja poput „Kako je zvučalo ovo?“ ili „Što bi promijenio/la?“ uključuju dijete kao aktivnog suučesnika, a ne pasivnog slušatelja.
Moglo bi vam se svidjeti i:
30 minuta koja vrijede: kako održati fokus tijekom cijelog sata
Iako su satovi propisani na 30 minuta, to ne znači da učenik mora cijelo vrijeme raditi u istom ritmu. Za mlađe učenike, nekoliko kraćih i jasno strukturiranih segmenata unutar sata često donosi više pažnje i boljih rezultata – uz manje umora.
Primjer strukture 30-minutnog sata:
- 3 min – pozdrav, mentalna priprema
- 6 min – „stara pjesma“ uz dodavanje novih metodičkih elemenata
- 10 min – glavni zadatak (npr. potez, intonacija)
- 5 min – ritamska igra ili „zabavno ponavljanje“
- 6 min – zajednički odabir i objašnjenje zadatka za doma
Na kraju, dijete odlazi s osjećajem uspjeha i jasnim fokusom za domaću vježbu – bez osjećaja preopterećenosti.
Zaključak: Manje, ali smisleno
Dobro strukturirani satovi ne znače više rada – već pametnije učenje. Kada su aktivnosti jasno usmjerene i raznolike, nastava postaje učinkovitija, zabavnija i dugoročno održivija.
Učimo djecu ne samo kako svirati violinu, već i kako učiti. Pažnja se ne nameće – ona se razvija.
Više savjeta i ideja potražite u knjizi Growing Violinists

One of the biggest challenges in teaching kids violin isn’t the technical difficulty — it’s keeping their attention. In today’s world of fast content and short focus spans, teachers often feel like they “lose” their student after just 10 minutes.
But here’s the good news: the problem isn’t the child, it’s the approach.
Clearly structured and more flexible lessons often lead to better results – and less stress.
In this blog, we share practical tips on how to develop student concentration — without struggle and without boredom.
Why Does Attention Drop?
Children (especially younger ones) naturally have a short attention span. In music, this can get worse when:
- the task is too hard or too easy
- the student doesn’t know exactly what’s expected
- there isn’t enough variety or movement
- motivation comes only from outside (e.g., “because you have to”)
So, our goal isn’t to “force” concentration — but to create an environment where attention grows naturally.
Micro-Strategies That Really Help
Here are some effective techniques you can start using right away:
1. “One Goal per Lesson”
Instead of trying to “cover everything,” pick one clear focus — e.g., bow hold, string crossings, or steady hand. Everything else can be touched on, but one goal = clear attention.
2. “Chunking” the Task
If a student needs to practice a piece — break it into three micro-sections. Give the student a “mission” for each part, like: “Can you play this phrase like a lullaby?”
3. Insert “Reset Exercises”
Every 5–7 minutes, add something fun and short:
- Imitation game (teacher plays — student repeats)
- Quick rhythm game without the instrument
- Break to stretch or breathe
4. Ask Questions, Not Just Give Instructions
Questions like “How did that sound?” or “What would you change?” involve the student as an active partner, not a passive listener.
You may also like:
30 Minutes That Matter: How to Keep Focus Throughout the Lesson
Although lessons are scheduled for 30 minutes, it doesn’t mean the student has to work at the same pace the entire time. For younger students, several clearly structured and varied segments within the lesson often lead to better attention and results – with less fatigue.
Example structure of a 30-minute lesson:
- 3 min – Greeting and mental preparation
- 6 min – Revisiting a familiar piece with added methodological elements
- 10 min – Main task (e.g., bowing, intonation)
- 5 min – Rhythm game or “fun repetition”
- 6 min – Joint selection and explanation of the homework task
At the end, the student leaves with a sense of accomplishment and a clear focus for home practice – without feeling overwhelmed.
Conclusion: Less, But Meaningful
Well-structured lessons don’t mean more work – they mean smarter learning. When activities are clear, focused, and varied, teaching becomes more effective, enjoyable, and sustainable in the long run.
We teach children not only how to play the violin but also how to learn. Attention isn’t forced – it develops naturally.
More advice and ideas on teaching beginners find in Growing Violinists

Follow Pizzicato on You Tube
